Mest populæreSucces

Dovenskab? 10 måder at overkomme ladhed

Dovenskab? 10 måder at overkomme ladhed

Dovenskab er muligvis verdens mest udbredte folkesygdom. 99% af os lider nemlig i et eller andet omfang af det. Nogen værre end andre. Det ville ikke være lodret forkert at påstå, at dovenskab er menneskets værste fjende. Dovenskab knuser drømme. Dovenskab skaber ulykke. Dovenskab gør dig tyk. Dovenskab gør dig single. Dovenskab gør dig ensom.

Okay, måske gør alt dette sig ikke gældende, men det er potentielle konsekvenser af et vedvarende dovenskabsmisbrug. Det er nemlig skide rart at være doven, for det betyder, at man vælger det rare og behagelige valg. Det er da klart rarere at sove længe under en varm dyne end at skulle op at løbe en tur i regn og slud klokken 6.30. Jeg vil også hellere ligge på sofaen og se Netflix end at skrive 10.000 ord på en dag.

Men hvad er dovenskab egentligt? Dovenskab er set med samfundets øjne associeret med et tabu. Dovenskab er ligeledes blevet til et skældsord, hvorfor samfundet i dag kalder dovne for svage. Det er ikke længere ok at kalde nogen for dovne, da det er at tale ned til dem ved indirekte at antage, de ikke gør det bedste, de kan. Det kan være arbejdsløse, studerende, lønmodtagere og så videre. Det synes jeg selvfølgelig er noget vrøvl, for en million danskere er jo ikke hokus pokus blevet svage på 10-15 år. Vores samfund er blevet en alt for tryg og blød ramme, hvor frihed under eget ansvar betyder mindre og mindre. Nå, men nu skal der heller ikke gå politik i den.

Dovenskab er en tilstand med en naturlig forklaring, der bunder i mental uoverskuelighed. Alt afhængig af hvor slemt det står til med dovenskaben, er der en masse redskaber til at overkomme ladhed. Jeg har samlet 10 redskaber, jeg anvender til at forebygge og overkomme dovenskab. Jeg kan om nogen sætte mig ind i, hvad dovenskab er efter at have tilbragt det meste af 2010, 2011, 2012 og 2013 på sofaen.

8 timers søvn

Det lyder ganske selvfølgeligt, når der bliver sagt, at søvn er vigtigt. Ej, virkeligt? Skal jeg sove? Det var jeg slet ikke klar over!

Sagen er dog den, at mere end 60% af befolkningen ikke får den søvn, de skal. Nogen kan slet ikke sove ordentligt. Andre tænker slet ikke over deres søvnmønster. I virkeligheden er det dog ret simpelt. Otte timers søvn er nemlig det anbefalede timeantal, et menneske bør have hver eneste nat. Hvad med at prøve at gå i seng kl. 23 og stå op kl. 7? Der er ingen grund til at se Natholdet og genudsendelse af Inspector Morse indtil 2.15.

I og med mennesker er forskellige, skal de 8 timer ikke tages 100% bogstaveligt. Nogen har måske brug for 7 og andre 9. Skulle du i øvrigt være i tvivl om, hvad fordelene ved en god nats søvn er, kan du blive klogere her.

Produktiv playliste der starter fra morgenstunden

Hvis du døjer med en tung dyne hver morgen, er der et simpelt trick til at gøre den lettere. Det handler om at have musik klar fra morgenstunden, men ikke en eller anden tilfældig radiokanal. Det skal være din egen håndlavede yndlingsplayliste med musik, der i særlig grad rammer motivationsnerverne.

Medmindre du kan sætte dit anlæg til at spille musik som vækkeur på klokkeslættet, kræver det ikke mere end en bluetooth højtaler, du kan sætte i gang med din smartphone. Fyr op for volumen og gerne så naboerne kan høre det.

Jeg har i øvrigt vedhæftet en enkelt playliste af mine egne, såfremt du måtte mangle inspiration.

Det er ret godt, hvis jeg selv skal sige det.

Hav en top-3-liste med opgaver

Nogen gange kan dovenskab forveksles med det at være overvældet. Du har simpelthen så meget arbejde, at du ikke kan overskue det. Jeg kender det alt for godt. Til sammen virker opgaverne uoverkommelige og i stedet for at gå i gang med én af dem, laver vi den her:

ladhed

En god måde at modstå fristen til at give op, er ved at lave en top-3-liste. Det er ret simpelt. Du skriver dine tre vigtigste opgaver ned og ser bort fra alt andet. Less is more, som man siger. Personligt finder jeg det langt nemmere at komme i gang på den måde. Mange anbefaler, at man laver en to do liste med alle dagens gøremål, men det har jeg ringe erfaringer med. Lange to do lister har det med at virke som et stressende element. Man sidder og fokuserer på en opgave med det ene øje stirrende på den ellers fine, men ganske uoverskuelige to do liste, hvorfor produktiviteten automatisk hæmmes.

Det du vil opleve med en top-3-liste er, at du bliver færdig hurtigere end normalt, hvorfor du formentligt har tid bagefter til nogle af de andre ting, der står på den lange to do liste, du smed i papirkurven.

Klare og definerede mål

Det gælder både på den korte og lange bane, men en af de primære årsager til at folk lider af kronisk dovenskab, er at man ikke har et klart mål at spejde efter i horisonten. Det er langt nemmere at bekæmpe dovenskab, når du ved, i hvilken retning du skal. Wikihow er altid garant for gode tips via sine pædagogiske og visuelle guides. Følg eventuelt denne guide til at sætte mål i livet.

Hav altid et ryddeligt hjem

Der er ingen tvivl om, at sindet tilfredsstilles af et ryddeligt hjem. Der er ikke noget bedre end et hjem, hvor alt står snorlige. Men hvor vigtigt er det egentligt at have et ryddeligt hjem?

Det viser sig faktisk at være ret vigtigt. Der er nemlig videnskabelig dokumentation på, at et rengjort, vedligeholdt og pænt hjem bidrager til et bedre humør som følge af mindsket stress og angst. Og et bedre humør giver mere overskud og mere overskud fører til mindre dovenskab. Det er en forunderlig verden, vi lever i.

Det at holde sit hjem ryddeligt og pænt på kontinuerlig basis, kan virke som en umulig opgave. Det er dog ikke værre end at gøre disse 9 simple og i øvrigt gode råd til en vane.

Identificer dine 3 dårligste vaner

Dovenskab er som regel foranlediget af et par dominerende og dårlige vaner. Frem for at gøre mig klog på, hvad dine tre dårligste vaner kunne være, vil jeg hellere fortælle om mine egne.

Efter at være kommet tilbage til Danmark, kan jeg ikke finde ud af at stå op om morgenen. Det er ganske forfærdeligt. Uanset hvad jeg prøver, er jeg helt sløv i ansigtet. Det hænger også sammen med, at jeg er dårlig til at gå i seng på et fast tidspunkt. Derudover har jeg også haft svært ved ikke at holde mig fra et glas vin eller to eller tre om aftenen. Det er mine tre dårligste vaner, som jeg arbejder flittigt på at bekæmpe.

I forlængelse af dårlige vaner, kan jeg i øvrigt fortælle, at jeg har købt et Pavlok wristband, som er en slags S&M fit bit. Det er designet udelukkende til at bekæmpe dårlige vaner og fungerer på den måde, at du får 340 volt gennem kroppen, “hvis du ikke opfører dig ordentligt”.

Da Pavlok wristband kan arbejde sammen med min iPhone, kan jeg sætte alarmen til 7.30 og blive vækket på ikke så kærlige maner. Pavlok wristband er stadig en semi-beta-version, men flere og flere ting kan automatiseres med Pavlok, efterhånden som softwaren bliver skrevet og optimeret. Med andre ord er hardwaren ikke problemet.

armbånd der giver stød
Sådan ser et Pavlok wristband ud.

Eksempelvis kan Pavlok wristband arbejde sammen med et Chrome extension, således du kan vænne dig af med dårlige vaner som at sidde på forsiden af eb, scrolle forevigt på facebook eller bladre igennem kattevideoer på Imgur.

Diæt og kosttilskud

Uden mad og drikke dur helten ikke, siger man. Men helten dur heller ikke på pizza og Fanta, kan jeg fortælle. Jeg advokerer på ingen måde for at køre en hardcore diæt med broccoli og håndplukkede gulerødder og jeg er i øvrigt heller ikke nogen engel. Jeg vil blot lige pointere, hvilken slags mad der bidrager til dovenskab, og hvilken mad der bidrager til øget velvære.

Hvis du kan se, at du primært spiser mad, der bidrager til træthed og manglende overskud, kan du se frem til et massivt motivationsboost, hvis du skifter det ud med lidt af det sunde.

Derudover er kosttilskud også en god idé. Jeg ved godt, at mange siger kosttilskud er fis i en hornlykke, “for det er slet ikke nødvendigt, hvis bare du spiser sundt og varieret”. Problemet er bare, at de færreste spiser sundt og varieret. Derudover er kroppen mester i at skille sig af med overskydende vitaminer. Derfor sker der heller ikke noget ved at være i overskud af C-vitaminer, medmindre du bor på Bali og straffer mavsen i høj sol hver eneste dag. Jeg har i øvrigt skrevet en artikel om hvilke 3 kosttilskud, der er gode at tage. Dem tager jeg selvfølgelig selv hver dag.

20 minutters daglig motion

Det kan være en frisk gåtur. En hurtig løbetur. En rask cykeltur. En sviptur til fitness. Lagengymnastik med lillemor. Ja, sådan set alt der får blodet til at cirkulere i kroppen. De siger, der ikke skal mere end 20 minutters daglig motion til at holde kroppen ved lige. Det skulle gerne være muligt, må man mene.

Det er ikke nogen hemmelighed, at motion er godt for krop og sind, men alligevel har mange af os svært ved at komme ud ad døren. Og at komme ud ad døren, er bogstaveligt talt det hårdeste, hvad end det er en lang løbetur eller en tur til Fakta efter seks æg og en liter mælk. Så hvordan kommer man ud af døren, hvis man er lænket til en tung dovenskabskugle i stuen?

20 seconds of insane courage

Alle de her måder at bekæmpe dovenskab er jo meget fine og gode, men de kræver alle sammen, at man aktivt tager sig sammen. Og hvordan skal man tage sig sammen, når det netop er ens store problem? Folk ved jo som regel godt, at der skal spises sundt, motioneres, soves og så videre.

Jeg har aldrig fået set den, men i filmen, We Bought a Zoo med Matt Damon, er der et meget klogt citat, som har gjort stort indtryk på mig. Du får lige klippet.

20 seconds of insane courage kan bruges i alle mulige sammenhæng. Ligesom i filmen kan det bruges til at samle mod til at tage fat i den pige, man vil have. Omvendt kan det også bruges i den almindelige hverdag. Det at stoppe op i 20 sekunder og være bevidst omkring situation ved sige til sig selv, “nu gør jeg det”, gør rent faktisk opgaven nemmere at løse.

Jeg har tilpasset idéen om 20 seconds of insane courage ved i stedet at rationalisere en given situation i 20 sekunder. Det kan være noget så simpelt som at stå i Fakta og kigge på en flaske hvidvin. Jeg ved, det er en dårlig idé at tage sådan en argentinsk blondine med hjem og ved at remse imodtalende argumenter op, gøres det halvt så hårdt at sige fra.

Prøv det.

Præstationsfremmende midler

Uha, præstationsfremmende midler. Det lyder som noget farligt noget, hva? Umiddelbart ikke, nej. Godt nok er det altid død og ødelæggelse og landsdækkende pestepidemi, der forbindes med den slags, for det har samfundet lært os. Ser vi dog bort fra fordomme og ignorante holdninger, er der hjælp at hente.

Tilbage i slutningen af november blev jeg bekendt med et “smart drug” ved navn Modafinil, som virkede ret interessant. Modafinils egenskaber skulle efter sigende være at øge fokus, motivation og dermed produktivitet. Samtidig skulle det også reducere angst og følelsesmæssige udbrud, da Modafinil fungerer som en kognitiv forstærker.

En lang historie kort fik jeg fingrene i Modafinil og efter godt to måneders brug, fik jeg skrevet en omfattende anmeldelse af hele oplevelsen samt den i øvrigt naturlige skepsis, der er forbundet med den slags.

Modafinil: min erfaring med virkelighedens Limitless-pille

Modafinil er særdeles effektiv mod dovenskab, hvorfor du bør læse artiklen. Men kun hvis du er god til overspringshandlinger samt flittig bruger af din alarms snooze button.

LÆS NU:

6 måder du kan forbedre dit liv

FØLGER DU STAY CLASSY VLOG?

Vi rejser rundt i hele verden, hvor vi filmer alle vores oplevelser, som kan være alt fra fænomenale Airbnb’s vi bor i, uendeligt smuk natur, fornemme restaurantbesøg til eksotiske strande og i det hele taget alt dét, der har med det gode liv at gøre.

Hvis du kan lide videoen, må du meget gerne subscribe på YouTube.

Joen Rude Falsner

Joen Rude Falsner

Monsieur Le Boss
Hej. Det er mig, der er ham der, der er ham, der startede Stayclassy.dk for et par år siden. Kan du li', hva' jeg skriver? Send gerne en virtuel krammer.

6 kommentarer

Leave a Response