BusinessLivsstilMest populæreSucces

6 måder du kan forbedre dit liv

Kunne du være interesseret i at forbedre dit liv?

I så fald bør du læse med, da jeg har gjort mit bedste for at samle seks punkter, der potentielt set har denne effekt. Årsagen til at jeg føler mig nødsaget til at lave disse orakelartikler skyldes, at jeg bruger meget tid på at analysere min egen færden, og hvad jeg kan gøre bedre.

Altså kort sagt, hvilke knapper kan jeg justere for det bedre? Jeg har aldrig erklæret mig selv ekspert i forhold til at vise vejen til lykke og succes, men når man proaktivt leder efter vejen derhen, sker der af og til nogle åbenbaringer, som andre mennesker med fordel kan anvende i livet.

Hvis blot én af følgende seks måder til at forbedre dit liv, viser sig at have en positiv effekt, må indholdet siges at være værdifuldt. Men nu skal jeg nok klappe hesten!

Gennemtænk inden du handler

Du kender sikkert ordsproget tænk før du handler. Den var altid populær at smide i hovedet på vennerne tilbage i folkeskolen, når Svend eller Ole havde dummet sig.

Det jeg dog opfordrer til, er ikke blot at tænke før du handler, men at gennemtænke. Det er altså ikke helt det samme som når du står i indkøbscenteret og tænker en ekstra gang over om du skal købe to eller tre liter mælk til risengrøden. I stedet skulle du have tænkt om risengrød overhovedet var et godt valg?

Det handler om, at du gennemtænker inden du handler og det skal selvfølgelig ses i et bredere perspektiv. Rigtigt mange tror nemlig de gennemtænker inden de handler, men ofte er handlingen baseret på præ-installerede opfattelser og mavefornemmelser. Om det være sig karrierevejen, ægteskabet, venskabet, feriedestinationen og så fremdeles er sådan set lige meget. Ved at gennemgå for og imod, hvorfor og hvorfor ikke, hvad og hvem osv. træffer du langt oftere det rigtige valg i livet. Det kan være svært at implementere denne øvelse fra den ene dag til den anden, men over tid vil du finde, at de valg du træffer, i langt højere grad er rigtige.

Personligt kunne jeg have sparet adskillige år, hvis jeg havde gennemtænkt mit liv på et tidligere stadie. Nogle gange har frygt dog den egenskab at blokere hjernens evne til at gennemtænke. Det må jeg erkende, når jeg kigger tilbage på den første halvdel af mine 20’ere.

I næsten fem år sad jeg og tog telefonen ved YouSee. I fem år hjalp jeg Bo og Susan med deres elendige tv-boks. I fem år kunne tilfredsheden med livet ligge på et meget lille sted, når man tog karrierebrillerne på. Da jeg på et tidspunkt fik nok af mit utåleligt ordinære og meget lidt imponerende holdested satte jeg mig for at finde ud af, hvad der skulle til for at komme videre.

Ved at gennemtænke mulighederne og hvad der egentligt holdt mig tilbage fra at arbejde hen imod de ting, jeg gerne ville opnå her i livet, fandt jeg frem til et meget simpelt svar, der fik puslespillet til at gå op. Det var en irrationel frygt for at skulle bevise noget for over mig selv. Det var en frygt for at skulle gå i gang med noget som ville tage lang tid, og som måske slet ikke ville blive en succes. Jeg blev klar over, at dette var hovedløst destruktivt.

Jeg måtte komme i gang uanset risikoen for at fejle og udsigten til flere års hårdt arbejde, der kan ende med at have nul værdi. Jeg gik i gang med at finde ud af, hvad jeg kunne starte på her og nu. Da jeg fandt det, arbejdede jeg hver dag på at bygge det op. Det har jeg gjort lige siden og fremgangen er til at få øje på. Kigger jeg tilbage på de sidste 18 måneder, kunne jeg ikke være mere lykkelig over, at jeg tænkte situationen igennem og tog action. Min livskvalitet er mangedoblet og for første gang siden jeg blev udtaget til juniorlandsholdet i ishockey, føler jeg en stolthed over mig selv og det faktum, at jeg har taget skeen i den anden hånd.

At gennemtænke inden man handler, kan med andre ord afgøre om du lever et lykkeligt eller ulykkeligt liv.

Gør op med din frygt i livet

I forlængelse af min egen historie ledes du til næste måde, hvorpå dit liv med garanti vil blive bedre.

Det handler om frygt.

Frygt er en forsvarsmekanisme som mennesket har stor glæde af. Uden frygt ville vores race uddø i løbet af et par år, da frygt er det, der holder os tilbage fra at hoppe ud fra en bygning, selvom en anden del af vores hjerne synes det er en underholdende tanke.

Omvendt er frygt også et stort problem for os mennesker, da vi begrænser os selv alt for meget. Frygt findes i mange størrelser. Det kan være frygt for at møde nye mennesker. Det kan være frygt for at dø. Ja, det kan være frygt for at leve livet.

Lige så vigtig frygt kan være for vores races overlevelse, ligeså irrationel har den for vane at være, når det kommer til udleve vores individuelle potentiale. Vi tør nemlig ikke en skid. Vi arbejder sjældent hen imod at minimere vores irrationelle frygt og når det er tilfældet, vil frygten altid have overtaget.

Det er igen en klar betragtning, jeg har gjort mig selv her i livet. Frygten for at dø har været særligt dominerende indtil jeg for tre måneder siden gjorde op med det. Jeg ville ikke finde mig i at blive domineret af en frygt, som meget sjældent har noget på sig.

Den måde jeg bekæmper frygt på i dag, er ved at gøre ting, som jeg er helt igennem rædsom ved tanken om. Derfor har jeg lavet en liste over de ting i livet, som jeg er allermest bange for at se i øjnene.

Forleden kunne jeg krydse en af dem ud efter at have været i nærkontakt med en pytonslange, som overraskende behageligt snoede sig om mine arme, hænder og hoved.

Om et par dage kaster jeg mig bogstaveligt talt ud i det, der er kendt som skydiving. Fra 4 kilometers højde kaster jeg mig ud af et fly, for at få et sus gennem kroppen, der skulle være svært at konkurrere med. Jeg er rædselsslagen!

Om en måneds tid kaster jeg mig ud i bungee jump, som altid har forekommet mig blandt de mest skræmmende discipliner.

Med andre ord arbejder jeg proaktivt på at vænne mig af med min uberettigede frygt i livet. Og jeg kan sige at det virker. Jeg føler mig langt mere afslappet ved at have sat mig dette mål og konstant arbejde med det. Jeg bekymrer mig langt mindre og mit mentale overskud er større end hvad jeg hidtil erindrer.

Stop med at være en pleaser

Der er få mennesker, som holder af et gedigent røvhul, men der er formentligt færre, som har respekt for pleasere.

Det er forbandet nemt at være en pleaser og derfor bøvler de fleste mennesker også med et eller andet niveau af behov for at tilfredsstille andre mennesker. Hvis du fører en tilværelse hvor dette gør sig gældende, bliver det rigtigt svært at komme frem i livet og indfri de mål, du måtte have.

Folk jokker på dig, hvis du altid efterkommer deres ønske. Folk vil udnytte dig. Folk vil grine af dig og i sidste ende jokker du på dig selv, for hvis du hele tiden søger at tilfredsstille andre, er det sjældent at du får gjort det, du gerne selv vil.

Selvom det kan være ubehageligt at tage kampen eller sige nej, er man nødt til at gøre det. Det betyder naturligvis ikke, at du skal gå fra den ene yderlighed til den anden. I stedet bør du spørge dig selv, hvad det egentligt er du har lyst til og ikke fætter guf, der er vant til at få et ja.

Hav et ultimativt mål i livet

Livet kan for mange være svært at håndtere, hvis ikke man har en umiddelbar retning og et klart mål for, hvad man skal opnå.

Enhver bør have sit eget Mount Everest, hvor bjerget naturligvis er en dejlig pædagogisk metafor for livet, for hvis ikke du har en bjergtop at gå efter, er sandsynligheden stor for at du vil træske rundt i vildrede på den store slette.

Det jeg har sat som livets ultimative mål er at føre en tilværelse præget af ultimativ frihed. Frihed til at gøre hvad jeg vil. Frihed til at rejse hvorhen i verden det skulle være. Frihed til at købe de ting, jeg vil have, men vigtigst af alt frihed til at være sammen med den familie, jeg en dag regner med at få. Jeg er sikker på de, at de fleste forældre ville ønske, de kunne disponere over deres tid nøjagtigt som de havde lyst, til fordel for deres børn.

Læg en plan for kalenderåret

I forlængelse af at have et ultimativt mål her i livet, kan du med fordel drage nytte af dette råd. Ved at lægge en plan for kalenderåret er du i stand til at være mere produktiv og sulten efter fremgang. En plan for kalenderåret indeholder nemlig delmål, som hjælper til, at det ultimative mål hele tiden nærmer sig.

Sæt dig en plan for hvad du vil opnå i år og når dette mål står dig klart, handler det om at sætte ugentlige og daglige minimål. En klar erfaring jeg har gjort mig gennem de sidste 18 måneder er, at det er de små daglige babyskridt, der tilsammen staver til glødende succes.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du sætter daglige mål, kan du med fordel kigge på den moderne herres morgenrutine og den moderne herres aftenrutine. Du kan også drage nytte af disse generelle tips til at øge din daglige produktivitet.

I forhold til at lægge en konkret plan for kalenderåret, findes der mange gode redskaber, du med fordel kan benytte dig af.

Plandisc er en af disse redskaber. Plandisc er en ret overskuelig måde at danne sig et helt klart overblik over, hvad der skal ske i løbet af årets 52 uger.

Det er sådan set ligemeget, om det er en marketing plan for din nyopstartede virksomhed eller en generel plan for dig selv og hvad du har tænkt dig at opnå. Det fede ved Plandisc er, at det er gratis, hvorfor du ikke har noget at tabe ved at give det et forsøg.

Min personlige erfaring er, at det er vidt forskelligt, hvad der virker for mennesker. Derfor er der kun én måde at finde en løsning til et givent problem, og det er ved at teste, teste og atter teste.

Spis mindre

Det kan godt være, at det lyder banalt, men at spise mindre har vist sig at bidrage til generel øget velvære både fysisk og mentalt. Det er i hvert fald min personlige erfaring.

Der er selvfølgelig mange forskellige måder at begrænse sit madindtag på. Du kan spise mindre portioner. Du kan spise mange, men meget små portioner. Du kan også følge samme råd, som jeg. Jeg spiser to måltider om dagen, der i alt svarer til cirka 1500 kalorier. Disse to måltider spiser jeg indenfor 8 timer. Det vil altså sige, at der går 16 timer i mellem mit sidste måltid og næste dags første. Det kan godt lyde voldsomt, men det er blot et spørgsmål om tilvænning og at være lidt hård ved sig selv de første par dage, hvor mavesækken arbejder på højtryk for at blive mindre.

Herudover er jeg begyndt på en kombination af tre forskellige kosttilskud, som har vist sig at have en særdeles positiv effekt overordnet set. Udover de tre kosttilskud har jeg tilføjet afrikansk mango ekstrakt i pilleform, som lader til at have en nærmest suspekt god effekt i forhold til at begrænse min appetit, hvilket i øvrigt er afrikansk mango primære egenskab, hvorfor den med raketfart er blevet populær verden over. Blandt andet er afrikansk mango ekstrakt det nye sort i Hollywood, uden at det skal fremstå som noget kvalitetsstempel.

I sidste ende handler det om at finde ud af, hvad der virker for en selv, men det at spise mindre helt generelt har utvivlsomt den effekt at forbedre dit liv.

På falderebet behøver jeg selvfølgelig ikke at nævne, at sjette råd ikke gælder personer, der er overvejende tynde, magre, syge og så fremdeles.

LÆS NU:

Modafinil: min erfaring med virkelighedens Limitless-pille

Joen Rude Falsner

Joen Rude Falsner

Monsieur Le Boss
Hej. Det er mig, der er ham der, der er ham, der startede Stayclassy.dk for et par år siden. Kan du li', hva' jeg skriver? Send gerne en virtuel krammer.

5 kommentarer

  1. Helt enig i de 5 af de 6 råd du giver!
    helt klart den del med at man skal gøre op med sin frygt! der er så mange der ikke tør gøre op med sig selv, og egentligt bare lever det samme kedelig liv!
    Men jeg må nok sige at den del med at spise mindre, vil jeg tage afstand fra. Jeg tror der er rigtig mange unge der vil misforstå hvad du mener med den….

    Men anyway, jeg har subbed!
    Nytjeg.dk

Leave a Response