Forleden kunne du læse om den moderne herres morgenrutine med 11 punkter, der med god sandsynlighed ville føre til en bedre og gladere tilværelse. Mens en morgenrutine har ganske mange fordele, har en aftenrutine lige så. Derfor bør du naturligvis også have en.

Hvis du ikke helt er med på, hvad en aftenrutine indebærer, kan du frit lade dig inspirere af følgende. Den er ikke så omfattende som morgenrutinen og du behøver ikke nødvendigvis udføre aftenrutinen i ét hug.

Motion

I morgenrutinen beskrev jeg motion som et vigtigt element, men du kan selvfølgeligt ændre på dem, som det passer dig. Det er de færreste herrer, der dyrker motion både morgen og aften, så hvis det passer dig bedre at bevæge kroppen om aftenen, er der ingen problemer i det.

Fordelen ved at motionere om aftenen er, at man som oftest er mest rastløs på dette tidspunkt. Denne rastløshed fører gerne til et unødvendigt indtag af slik, sodavand, vin, øl og hvad der ellers er ganske usselt for din krops velvære. Ved at udskifte kalorieorgiet med et motionsorgie kan du gå i seng med et noget bedre billede af dagen der gik. Chancen for at du indtager usunde kalorier oven på eksempelvis en løbetur mindskes i øvrigt betragteligt, da din krop ganske enkelt ikke tigger om det.

Som sagt behøver du ikke bevæge dig i mere end tyve minutter, men det styrer du naturligvis selv. Uanset hvor meget du i øvrigt har svedt og forbrændt er det altid en god idé at tage et dejligt varmt bad. Husk at b

Spis et sundt aftenmåltid uden din smartphone

Hvis du har tænkt dig at bevæge kroppen om aftenen, er min personlige anbefaling, at du gør det før aftenmåltidet indtages. Således kan du nemlig fylde dine energidepotter op med god samvittighed.

Bortset fra det sunde aftenmåltid, bør du i øvrigt lægge din smartphone fra dig. Dagen lang er vi i konstant kontakt med vores elektroniske apparater. Det skader ikke at undvære din iPhone en times tid og måske endda udveksle et par ord med kæresten, vel?

Gennemgå og bedøm dag der gik

Efter motion og aftensmam bør du bruge 10-15 minutter på at gennemgå og bedømme dagen der gik. Har du nået dine mål? Hvad gik godt og hvad gik dårligt? Hvilke ting kan du gøre bedre? Er du kommet tættere på dine mål? Hvad skal du ændre for at komme tættere på dine mål? Er du på rette kurs?

Det er vigtigt at reflektere over dagen der gik, da det ellers er svært at forbedre sig. Samtidig er det også en glimrende måde to keep on track, således du ikke taber dig selv bag en vogn.

Et godt råd er at holde styr på dagene der gik i et excel ark, hvor du hver dag bedømmer dagen der gik på en skala fra 1-10. Du kan udvide bedømmelsen ved at give points for, hvor godt du klarede dine opgaver, hvordan dit humør generelt var og så videre. Løbende begynder du at kunne se et mønster. Hvis det går dårligt, kan du prøve at justere og ændre på din generelle færden. You get the picture!

Forbered dagen imorgen

Det er et af de vigtigste punkter ved aftenrutinen, at du forbereder dagen i morgen, da det på denne måde muligt er for dig at gå i gang med opgaverne fra morgenstunden. Du slipper for at gå rundt i vildrede med en masse uklare gøremål, du ikke lige kan sætte ord på. Det forårsager et tidsspilde, der over tid beløber sig til uger og måneder, som kunne være brugt produktivt.

Forberedelsen kunne minde om noget a la:

– Dine tre vigtigste opgaver i morgen

– Uddybe præcist hvordan du går i gang med dem, således de ikke virker skræmmende. 

– Planlægning og overblik over møder

– Sørge for at alle vigtige mails i din indbakke er besvaret

Efterlad køkkenet i ryddelig stand

A cluttered desk means a cluttered mind. Sørg derfor for at køkkenet, kontoret og de rum du ellers opholder dig i, fremstår i ryddelig stand. Lad ikke opvasken stå natten over, da en ulækker vask fra morgenstunden har en stressende effekt på dit sind.

Drop stimulanser som alkohol og koffein

De fleste tager gerne en kop kaffe eller et par glas vin, inden de går i seng, men det forholder sig sådan, at stimulanserne har en ganske negativ effekt på din søvn. Dårlig søvn øger chancerne for en dårlig dag. En dårlig dag fører til dårligt humør. Og dårligt humør fø… You get the picture!

Børst dine tænder og brug tandtråd

Lige som du skal børste dine tænder fra morgenstunden, skal du børste dem om aftenen. Derudover skal du også rense bisserne med tandtråd, da en tandbørste ikke er i stand til at fjerne resterne mellem kindtænderne fra den glaserede skinke, du fik i frokostkantinen.

Hvis du ikke er overbevist om, at det er nødvendigt at bruge tandtråd, kan du blive endnu klogere her.

Læs dig i søvn

Når klokken er ved at være mange, kan du med god samvittighed lægge dig til køjs. Gerne med en god bog. At læse bøger er en af de bedste måder at holde kreativiteten ved lige, samtidig med din horisont udvides. Det sætter en masse tanker i gang og du får løbende idéer til det ene og det andet. Læs gerne indtil du falder i søvn, da det er bedre end at lægge sig til at sove uden at kunne sove.

den moderne herres aftenrutine

Sov godt!