De fleste mennesker bruger en stor del af deres tilværelse på at sove. Faktisk er det noget med, at samtlige mennesker sover ret meget. Det er nemlig en del af vores naturlige dagsrytme.

Alligevel er der enormt mange mennesker, der ikke rigtigt sover alligevel på grund af søvnproblemer. Mennesker der simpelthen ikke kan få en god nats søvn.

Det er et problem, da søvnproblemer medfører en række alvorlige bivirkninger, der i det lange løb kan forkorte levetiden, men mindst lige så slemt reducere livskvaliteten.

Dagene bliver bare automatisk dårligere, når kroppen ikke er udhvilet. Så hvad gør man? Søvnproblemer kan stikke dybt og at finde roden til problemet, er ikke altid lige enkelt.

Dårlig søvn kan sagtens være et resultat af ringe trivsel på arbejdspladsen, parforholdsproblemer eller manglende livsglæde i det hele taget.

5 tips til at slippe af med søvnproblemer

Uanset hvad dit problem måtte være, er der altid en række ting, som du kan gøre for at mindske eller helt fjerne dine søvnproblemer.

Her er fem helt konkrete tips til, hvad du kan gøre.

NUL LYS I SOVEVÆRELSET. OVERHOVEDET!!!

komplet-moerke

Det kan godt være, at der bliver skrevet med Caps Lock, men det altså fordi, at tippet er blandt de allervigtigste i kampen mod søvnproblemer.

Hvis du skulle være i tvivl, er der en videnskabeligt dokumenteret forklaring på hvorfor, at det er en dårlig idé at have bare det mindste lys i soveværelset, når målet er at sove.

Den korte forklaring er, at kroppens melatonin ikke reguleres korrekt, når der er lys tilstede. Den lange forklaring kan du få i denne lidt mere dybdegående artikel.

En ret simpel måde at mørklægge soveværelset er ved at installere mørklægningsgardiner. Ja, I know, chokingly good advice.

Uanset hvor selvfølgeligt tippet er, laver det ikke om på, at langt de færreste danske soveværelser har ordentlige mørklægningsgardiner, der eliminerer lyskilder 100%.

Hvis du skulle være i tvivl om, hvordan du får fat i den slags mørklægningsgardiner, kan jeg i øvrigt henvise til Living Art.

Ingen koffein efter 16.00

ingen-koffein-soevnproblemer

Det bedste ville være helt at droppe koffeinen, da det er et stimulant, der i høj grad øger produktionen af adrenalin, hvilket gør dig mere tilbøjelig til at være nervøs og angst.

Jeg skal være ærligt at sige, at jeg selv døjer med et tenderende misbrug af koffein, men jeg forsøger at begrænse det til 3-4 kopper kaffe om dagen.

Det vigtigste er, at du ikke drikker efter ca. kl 16, da koffein herefter med sikkerhed vil påvirke din søvn negativt, da halveringstiden simpelthen er for lang til, at du kan nå at få det ud af kroppen.

Praktisér meditation inden du går i seng

meditation-soevnproblemer

Den er stadig sjov, men meditation bør ikke nedgøres.

Vi er efterhånden ved at være et så oplyst folkefærd, at de fleste ikke længere griner af idéen om meditation. Vi skal ikke længere end 5-10 år tilbage, før de fleste fandt det grinagtigt og næsten clairvoyance-taberagtigt at sidde med lukkede øjne i ti minutter og føle kroppens finger- og tåspidser.

Virkeligheden er nemlig den, at meditation er videnskabeligt dokumenteret til at have en positiv effekt på vores mentale velvære. Det kan du læse en hel del mere om her.

Meditation har den særlige evne at kunne forme nye forbindelser i hjernen, som blandt andet gør dig i stand til at slappe mere af, være mindre bekymret og mere “in tune” med dig selv.

Hvordan kommer jeg i gang med meditation, tænker du måske?

Nemt. Du downloader Headspace appen til din smartphone, som giver dig 10 minutters guidet meditation hver dag.

Løb forhelvede

soevnproblemer-loeb

LØB!!!

Motion er formentligt det bedste våben i kampen mod søvnproblemer. Hvorfor? Fordi det er en del af menneskets natur at bevæge sig.

Når vi ikke bevæger os, ophober rastløsheden sig nemmere. Vi har nemmere vej til irritabilitet og kroppens fysiske velvære lider ligeledes.

Jeg er godt klar over, at motion kan være mange forskellige ting. Det kan være en tur i fitnesscenteret og sågar cykelturen frem og tilbage fra arbejde. Det er dog min klare overbevisning, at en god gammeldags løbetur er den klart bedste måde at bevæge kroppen.

Hele kroppen smides i bevægelse og uanset hvor hurtigt eller langsomt, du løber, kommer kroppen til at svede. Ligeledes får du indtaget en masse frisk luft, der øger cirkulation på øverste etage, såvel som alle de andre.

I øvrigt vil jeg gerne lige addressere de mange mennesker, som har held med at overbevise sig selv om, at “det der løb bare ikke er noget for mig”. “Jeg synes, at det er kedeligt” og sådan er undskyldningerne mange.

Det er elendige undskyldninger. Du har en smartphone, ikke?

Fint, så smid den om armen og sæt en spændende podcast på. Der er sgu da ikke noget bedre end at blive underholdt af en god podcast, mens sveden får lov at trille?

Drop smartphone og iPad i sengen

søvnproblemer

Jeg kan på ingen måde leve op mit eget råd i dette tilfælde. Jeg er den værste, når det kommer til at holde fingrene fra min iPhone, inden jeg skal sove.

Ikke desto mindre er det noget, som du bør overveje, hvis du har søvnproblemer. Det viser sig nemlig, at late night browsing har en række negative konsekvenser.

For det første er det sværere at falde i søvn med en smartphone i hovedet. For det andet reducerer det kvaliteten af din søvn. For det tredje sørger telefonen også for, at du er mindre klar i hovedet den følgende dag. Og for det fjerde er det associeret med øgede chancer for forskellige typer kræft. Omvendt kan man sige, hvad giver efterhånden ikke kræft i dag?

Hvis det er nødvendigt at stimulere hjernen, inden du går i seng, bør du skifte din smartphone ud med en gammeldags bog, kryds og tværs eller bare noget, som ikke indebærer kunstigt lys.

Sov godt!

 

LÆS NU:

6 måder du kan forbedre dit liv