LivsstilMest populæreSucces

Derfor bør du altid vælge kvalitet frem for kvantitet

derfor skal du vælge kvalitet frem for kvantitet

I dagens Danmark er der ikke noget bedre vi danskere ved end et knaldgodt tilbud.

Det er ligemeget, hvad tilbuddet er. Bare vi får en god pris, så er vi solgt.

Et af de største beviser herpå er de utallige dealsites, der heldigvis har mistet lidt af sin popularitet her på det sidste.

Nå, men der er selvfølgelig ikke noget galt i at lave en god handel, hvad end det er halv pris på en charterrejse til Kreta eller ti discountunderbukser fra Leopoldo til en halvtredser.

Det som jeg bare synes efterhånden præger den danske mentalitet i for høj grad, er at danskerne næsten altid vælger kvantitet frem for kvalitet.

Det er også derfor, at restaurationskæder som Jensens Bøfhus stadig kan løbe rundt.

Danskerne elsker koncepter. hvor man kan æde pommes frites og favoritsauce ad libitum.

Man går ikke rigtigt op i det gastronomiske niveau. Derfor vil danskeren også hellere have softice fra maskinen end en lille æstetisk isdelikatesse, der kombinerer ni forskellige ingredienser af eksotisk oprindelse.

Samme gør sig gældende med tøj, hvor særligt kvinder er verdensmestre i at fravælge kvalitet til fordel for kvantitet.

På ugentlig basis (og i perioder dagligt) kommer fruen gerne ind ad døren med en pose fra H&M og ZARA.

Dialogen kunne nemt tage sig ud således:

Fruen: “Se skat. Er den ikke fin?” 

Fruen fremviser en top i en røvsyg cremehvid, der på ingen måde tilføjer noget nyt til hendes i forvejen enorme garderobe.

Mig: “Jooh, den er da meget fin. Men har du ikke allerede en håndfuld af dem?”

Fruen: “Nej, overhovedet ikke! Se nylonmønsteret. Og gæt hva’ den kostede. GÆT!”

Mig: “100 kroner?”

Fruen: “Ej okaaay. Så billigt kan du jo ikke få noget. Den kostede kun 350!”

Hun hænger sin nye og helt fantastisk flotte top på en bøjle i sit garderobeskab ved siden af fire andre tøjdele, hvor prismærkerne stadig hænger pænt og dingler.

Særligt den sidste kommentar “Den kostede kun 350 kroner” skær i mit hjerte hver eneste gang.

Så fordi en klud fra H&M var billig eller voldsomt nedsat, så var der bare ingen anden udvej end at købe varen?

Enhver ved, at man sjældent bliver rigtigt glad for de her hovsakøb.

I stedet for at købe tusind produkter til en lav pris, hvorfor så ikke købe få produkter til en høj pris?

Selvfølgelig handler det ikke om, at det bare skal være dyrt, for man kan sagtens også finde lækre produkter til gode priser.

Som regel er der bare ikke nogen tvivl om, at pris og kvalitet hænger sammen.

Lad mig prøve at give et eksempel

Du står over for et valg.

Du kan vælge mellem en lækker polo fra Ralph Lauren eller tre billige fra et discountmærke. Lad os sige prisen er den samme.

Vil du helst have poloshirten fra Ralph Lauren, der er en kombination af lækkert design og høj kvalitet, der sikrer en lang levetid?

Eller vil du hellere have de tre billige poloshirts, som ganske vidst ikke fejler noget, andet end den tvivlsomme kvalitet og knapt så gennemførte design?

Du ved den der kvalitet, hvor du bare kan mærke, at det er noget samlebåndslort fra en tarvelig fabrik. Og det der design hvor syningerne ikke er helt lige og detaljerne lavet af en brækket arm.

Jeg ved godt, hvad jeg selv ville vælge, men det er måske heller ikke nogen overraskelse.

Hvis du stadig ikke er overbevist om at du skal vælge Ralph Lauren poloen, så lad os sætte eksemplet op på en lidt anden måde.

Lad os kalde det et metaforisk eksempel

Du står på en rasteplads i Padborg. Du skal til München i bil.  Vi runder lidt op og siger der er 1000 km derned.

Du står over for et valg. Nemlig hvilken bil du skal køre til München i.

Til højre for dig har du en lækker Mercedes ML420 CDi.

Og til venstre en Suzuki Wagon.

Du kan vælge en Mercedes, som du kan køre direkte derned i. Du skal ikke skifte bil eller noget.

Du kan også vælge Suzuki’en, hvor du får hele tre af slagsen, som du skal skifte ud hver 333,3 km du kører, da motoren ellers brænder sammen.

Umiddelbart er det ikke nogen svær beslutning at træffe, vel?

Selvfølgelig er eksemplet sat på spidsen, men du fanger pointen.

I stedet for altid at vælge den billige løsning, så tænk lige over det en ekstra gang.

Er det rent faktisk den bedste og billigste løsning at gå efter kvantitet frem for kvalitet? Det er jeg nemlig ikke overbevist om. Faktisk så ved jeg det ikke er det værd.

For kigger du på Ralph Lauren poloen, som du nyder at have på, og som du føler dig lækker i, er det så ikke allerede, dér, langt mere værd end den billige løsning?

Hvis du tænker tilbage på den lange liste af produkter du har købt gennem tid, hvad står så klarest i din erindring?

Er det jakkesættet fra Jack & Jones eller et par lækre sneakers fra Lanvin? Er det reolen fra IKEA eller kontorstolen fra Eames?

Som tommelfingerregel vil du altid være mere tilfreds med et køb, når kvalitet frem for kvantitet er udgangspunktet for din købsadfærd.

 LÆS NU:

26 grunde til du ikke er succesfuld

Joen Rude Falsner

Joen Rude Falsner

Monsieur Le Boss
Hej. Det er mig, der er ham der, der er ham, der startede Stayclassy.dk for et par år siden. Kan du li', hva' jeg skriver? Send gerne en virtuel krammer.

6 kommentarer

  1. Godt indlæg. Jeg er helt enig i at danskerne er blevet tilbudt ryttere, der jagter det ene gode tilbud efter det andet. Det vedrører alle brancher og er en kedelig udvikling.
    Når det så er sagt, så handler det vel om at butikkerne som sælgerne kvalitets produkter ikke er gode nok til at sælge deres produkter. Det skal kommunikeres til kunden hvorfor deres produkt er bedre end de andres. Hvorfor kvalitet er bedre end kvantitet osv.

    1. Tak for kommentaren, Jesper.

      Jeg tror, det stikker meget dybere, end at danskerne glemmer at lægge vægt på de rigtige argumenter ift. de produkter de køber. At overbevise folk om et par bukser til 1000 kroner er bedre end 3 til 1000 bliver en sej kamp de fleste gange. Det hænger formentligt sammen med, at vi er blevet grådige og har et behov for at vores penge byttes til noget håndgribeligt. Det er jo også derfor steder som Jensens bøfhus stadig har kunder. Danskere elsker at kunne spise sig runde i pommes, sauce og softice ad libitum. Dybest set er det et udtryk for, at vi er nogle bonderøve.

      Udover at shoppe discount så det batter, er der givetvis også psykologisk element. At købe giver en kortvarig glæde i kroppen. Det bliver man afhængig af, men man er også klar over, at man ikke kan købe nye ting hele tiden. Derfor går man efter de billige stykker tøj, ting på udsalg osv.

      Personligt synes jeg, det er en rigtig dårlig strategi. Jeg køber kun tøj, elektronik osv, når jeg virkeligt har set mig varmt på noget. Det er som regel også et par sko til 3000 og lignende, men til gengæld shopper jeg ikke særligt tit. Og hver gang jeg hopper i skoene er jeg glad for dem. Jeg taber ikke interessen for dem. Det er ret sjovt, som nogle materielle goder giver en kontinuerlig glæde, hvor andre (som regel billige ting) falder til omkring 0-punktet efter man har haft fx en ny skjorte på en enkelt gang.

      Jeg husker en sjov historie fra min far, som kørte Volvo op til omkring 2004-2005. Hver gang han skiftede sin V70er ud med en ny V70er varede glæden over den nye bil ikke mere end et par uger. Det var ikke tilfældet da han skiftede den ud med en Mercedes CLS. Selv efter tre års ejerskab var det en fornøjelse at sætte sig ind i den.

      Og sådan synes jeg tingene forholder sig i mange sammenhænge.

      🙂

Skriv et svar