BilerLivsstilUgens

Audi S1 Quattro – En komfortabel fartdjævel med sjæl

Jeg har været ude og køre en tur. Transportmidlet var en Audi S1 Quattro, og indledningsvist kan jeg allerede afsløre, at den desværre kun var til låns. Om ikke andet har jeg haft en lille håndfuld timer i selskab med denne luksusudgave af en gokart. Det var både hyggeligt, sjovt og en lille smule hurtigt!

Dagens date med Audien har resulteret i følgende artikel. Man kan vist godt kalde det en god gammeldags bilanmeldelse.

Inden jeg skulle ud og prøvekøre Audien, havde jeg smugkigget på Youtube og diverse bilsider på nettet. Jeg ville finde ud af, hvad det var for en sag, der skulle testes. Efter at have set et par videoer steg spændingen stille og roligt. Der blev set frem til at komme ud og ræse, kan jeg fortælle.

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

S-logoet er der ikke nyt ved bortset fra 1-tallet.

De fleste mænd med bare en lille smule benzin i blodet er bekendt med Audi’s S-serie, hvor A4, A6 og A8 eksempelvis kan opgraderes til en S4, 6 eller 8. Forskellen? Langt flere hestekræfter at lege med samt et sporty facelift både ind- og udvendigt.

Audi S1 Quattro er den første serieproducerede udgave siden midten af firserne, hvor bilen primært blev brugt til rally. Denne udgave fra 2014 er ikke bygget til rally, selvom den i praksis formentligt ikke ville have problemer med at flyve ud over bakketoppe i et jordet terræn.

Faktisk er Audien særligt oplagt til at køre i jordet terræn. Det er nemlig ikke en Audi S1, men en Audi S1 Quattro. Det betyder, at man har et firehjulstræk med et fænomenalt vejgreb, hvilket styrkes yderligere af bilens lave tyngdepunkt. Den klæber sig asfalten, som politikerne krammer sig om ministertaburetterne.

Det ydre

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Audi S1 Quattro er i det hele taget ret fotogen. Det synes jeg også billedserien bærer præg af, hvis jeg altså selv skal sige det.

Min personlige mening om Audi har været skiftende gennem årene. Jeg har længe været særligt begejstret for sportsmodellerne, der blandt andre tæller S6, S8, RS4 og RS6 og af nyere dato S5 og RS5. Jeg mener, at modellerne i den klassiske A-serie mangler sex appeal og karisma, men der skal faktisk ikke meget til at tilføje dette. Det er denne S1 Quattro i hvert fald et glimrende eksempel på.

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Sådan ser S1 Quattro ud. Det er nu, at du skal lægge mærke til detaljerne.

Det er detaljerne, der tæller. S1’eren er spækket med subtile og nydelige tilføjelser, som bidrager til denne karisma og sjæl, jeg personligt tildeler stor vigtighed. Detaljerne gør sig bemærket lige fra S1-logoet ved grillen til S1-bremseklodsen.

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Krom gør altid dagen bedre. 

Sidespejlene er pakket ind i noget der minder om en blanding af sølv og krom. Ikke helt sølv og ikke helt krom. Uanfægtet, så bidrager sådan en detalje til helhedsindtrykket. Læg mærke til overgangen fra kromsølv til blink til sort. Det er design og æstetik forenet på et højt niveau.

I virkeligheden kan man godt sammenligne A-modellerne og S-modellerne med en kvinde uden og med makeup. En kvinde ser altid lidt bedre ud med maling i hovedet.

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Audi har ramt plet med bagenden, hvor der både er brugt eyeliner og læbestift.

Man får for alvor øje på, at det er en S1, når den drøner forbi. Her kommer alle fire udstødningsrør, de vrede baglygter og den neutrale og hækspoile nemlig til syne. Vigtigt at notere er, at hækspoilen ikke tilføjer numerisk værdi på Brian-skalaen. Det er den alt for elegant til!

Interiøret

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Du bliver hele tiden gjort opmærksom på, at du sidder i en S1’er. Og det gør bestemt ikke noget!

Inde i Audien mødes man af et indeklima, der giver en følelse af tryghed og velbehag. S1’eren bærer præg af at være bygget i eksklusive materialer. Specielt rattet er en fornøjelse at holde ved. Det er kompakt, massivt og behageligt. Man bliver ramt af den der lækre følelse, som når man holder en Bang & Olufsen fjernbetjening i hånden. Man kan bare mærke, at det kører. Litterally!

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Når du forlader bilen, kan du klappe skærmen ned, således tyveknægte ikke får gode idéer.

Et af de områder hvor bilfabrikanterne stadig er hægtet af, er interaktionen mellem smartphones og egne systemer. Mediecenteret i Audien fungerer udmærket, men man falder ikke bagover af begejstring. Brugervenligheden kan ligge på et lille sted, samtidig med det er meget lidt intuitivt. Der gik i hvert fald fem lyskryds før jeg fik parret min iPhone med anlægget. Derefter var det nemt at få sparket gang i anlægget med et par ballader fra amerikanske Tycho.

Apropos musikanlægget spillede højtalerne overraskende flot. Trommehinden blev hverken ridset af for høj diskant eller skuffet af en svag bas. Lyden omfavner kabinen med en tilpas god bas og en solid audio, der selv i de høje toner ikke bliver nervøs.

Det jeg savner, er fuld interaktion mellem smartphone og bilens system. Ikke at man skal kunne styre bilen med sin iPhone, men det kunne være lækkert at betjene alt hvad der hedder klima, musik, navigation, underholdning uden man skal bruge en analog knap, hvor det kræver tretten fagter før ønskede funktion træder i kraft.

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Audi blander minimalisme med det futuristiske.

Interiøret er strømlinet, hvor der spilles på de minimalistiske tangenter. Byggekvaliteten er gennemgående tårnhøj lige fra rat til dørhåndtag. Man føler sig hjemme!

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Det sorte læderbetræk komplementeres flot af de røde syninger.

Interiørets farvetema bygger på den sportsrøde farve, vi kender fra logoet, hvor den røde farve kommer aldeles godt ud af det med sort. Nu hvor vi er ved gearkassen, kan jeg afsløre, at det er manuel transmission, og så får du endda seks gear at lege med. Det vil sige at bilen faktisk er bygget til folk, der kan lide at køre bilen selv.

Motoren

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Speedometernålen stopper først ved 280 km/t, hvis ikke det var for den elektroniske begrænsning på 250.

Vi bliver nok nødt til at få nogle specifikationer på bordet, for hvad kan denne her luksuriøse gokart egentligt på papiret? 

Tophastighed?

250 km/t (elektronisk begrænset)

0-100?

5.8 sekunder

Hestekræfter?

231

Cylindre?

4

Km/l?

14.1 (benzin – blandet kørsel)

De vigtigste facts er på bordet, men er du interesseret i, hvor mange gram Co2 den udleder, må jeg henvise til Audi’s officielle hjemmeside.

Audi S1 Quattro er på trods af sine sportslige gener ganske økonomisk i sit brændstofforbrug. Der er sket meget de sidste 10 år i forhold til at kombinere en mere effektiv motorkraft med et fornuftigt forbrug. For 10 år siden var en benzinmotor med 231 af de lange næppe kommet over 10 kilometer literen.

Som regel er det ikke prisen på de hurtige biler, der skræmmer en væk, men i stedet den vanvttige brændstoføkonomi. Det er deprimerende at skulle tanke 60 liter på sin bil hver gang, man har kørt 400 kilometer. Derfor er det særdeles positivt, at en lynhurtig bil som S1 Quattro tillader et fornuftigt forbrug.

Du kunne godt tænke dig flere billeder af bilen, ikke?

Naturligvis kunne du det. Af samme grund kørte jeg en tur til Jægersborg Dyrehave, hvor efterårets vanlige tortur på træerne dannede pæne rammer med det bladfyldte landskab.

270 graders inspicering af køretøjet. Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl Selvom størrelserne varierer  fra model til model, er det de samme klassiske Audi-linjer, der gør sig gældende.  På trods af at være den mindste i familien Audi, føles den ganske stor. Man kunne godt forveksle den med en A3 ved et hurtigt øjekast.

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Sort er det helt rigtige farvevalg til sådan en fyr.

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

På Autobahn kan man godt blive i tvivl, om det er en stor slæde, man pludselig har hængende i røven. Uanset hvad kan du godt se at trække ind!

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Fire udstødningsrør har altid været en klar indikation på, at der er fart over feltet. 

Hvordan kører sådan en Audi?

 

Loading

 

View on Instagram

En køretur gennem København K med fart på.

Den kører fremragende, og det er sagt med hånden på hjertet. Firehjulstrækkets greb om vejen giver dig tryghed nok til at sparke pedalen i bund, selvom det drypper fra himlen.

Som jeg skriver i overskriften til anmeldelsen, er denne Audi S1 Quattro en komfortabel fartdjævel med sjæl. Oversat til dansk betyder det, at køreglæden af en blanding af fantastisk komfortabilitet, hurtige køreegenskaber og et karismatisk design. De tre parametre er de vigtigste i forhold til den følelse, man får, når man kører den.

Man føler sig godt tilpas. Man har en sjov motor at lege med, og så er man stolt ved at køre i den.

Audi S1 quattro - en fartdjævel med sjæl

Efter en tur i skoven fik vi møget bilen til, men det klæder den. Det er trods alt en offroader!

Verdict

Hvis du har læst med hertil, kunne måske også godt tænke dig en endelig konklusion, for er det overhovedet en bil, jeg vil anbefale folk at købe?

Ja.

Det kan du bande på, men det kommer helt an på, hvad man søger i en bil. En S1 Quattro er jo ikke et optimalt valg for en børnefamilie. Den passer heller ikke specielt godt til det aldrende ægtepar. Så hvem er den her bil for?

En Audi S1 Quattro henvender sig først og fremmest til det yngre segment, hvor et slag på tasken aldersmæssigt ville være mænd mellem 20 og 40 år. Det er en ideel bil til herren, der lever det hurtige ungkarleliv, men som samtidig har stor fokus på karrieren. Herren der bruger bilen dagligt til at komme hurtigt frem, men uden at kede sig i trafikken.

Langt hen ad vejen er bilen et ideelt valg, hvis man ikke har det store pladsbehov, men gerne vil have en luksusbil, der ikke koster en million. Du får lige så meget værdi for pengene med en S1 Quattro som ved en Audi  A7, hvis ikke mere.

Fortæl mig nu hvad den koster!

Alright. Betaler du kontant er prisen 456.000 danske kroner. Det er naturligvis en klækkelig sum for en bil, der størrelsesmæssigt læner sig op ad en Opel Adam, der kun koster en tredjedel. Det er dog bare en skæv måde at gøre det op på. Samme sammenligning kan du nemlig bruge med en Audi A7 og en Toyota Avensis. Pladsen er den samme (faktisk er der mere plads i en Avensis), men du vil gerne betale tre gange så meget for at få en seriøs lækker slæde. Samtidig vil du også gerne sende det signal til omverdenen, at du faktisk har meget godt styr på tilværelsen.

Er der overhovedet nogen negative ting ved sådan en Audi S1 Quattro?

Jeg har givet udtryk for min begrænsede begejstring i forhold til den manglende interaktion mellem smartphones og bilens system. Man savner mere teknologisk lir i det hele taget. Det er tydeligt, at Audi hellere vil bruge ressourcer på forbedring af tekniske køreegenskaber, øget sikkerhed mv. fremfor sjove innovative features, der spiller sammen med tredjepartsapparater.

Det man betaler for, er en lækker bil med fantastiske køreegenskaber og vanvittig komfort, men jeg skal hilse at sige man får smæk for skillingen.

Alt i alt gør Audi S1 Quattro sig fortjent til fire Staddlers ud af fem mulige. For de af Jer som ikke er bekendt med, hvad en ‘Staddler’ er, så er det fordi, jeg netop har opfundet den. Men navnet på Audi’s CEO er Rupert Staddler. Således burde ligningen gå op!

IMG_3198

IMG_3198

IMG_3198

IMG_3198

IMG_3199

Joen Rude Falsner

Joen Rude Falsner

Monsieur Le Boss
Hej. Det er mig, der er ham der, der er ham, der startede Stayclassy.dk for et par år siden. Kan du li', hva' jeg skriver? Send gerne en virtuel krammer.

4 kommentarer

  1. Det er en rigtig lækker bil, dog synes jeg personligt at den henvender sig mere til kvinder. Synes den mangler lidt maskulinitet for at være en mande bil. Jeg ville helt klart vælge en bmw 1-serie i stedet, f.eks 135i eller 130i, uden at have tjekket op på prisen..

    1. Man kan altid argumentere for at de små klasser henvender sig til kvinder, fordi mænd skal have store slæder. Jeg synes også, at den kan henvende sig til kvinder, men det er overvejende en mandebil.

      Det er lidt bolette-agtigt, hvis en kvinde går ud og køber en bil med fire udstødninger. Kvinder skal have stille og rolige biler, hvor de kan styre det der ligger under motorhjelmen.

      Mht. i135 er jeg ikke enig. Det design bryder jeg mig ikke om. Det ligner at man har taget en 5-serie og smidt den i tørretumbleren på 90 grader. Lidt ligesom Mercedes har gjort det med deres forfærdelige CLA-model.

      1. Jeg synes bestemt ikke at små biler kun henvender sig til kvinder. Men at de skal skal have noget mindre klasse(læs. motor) end f.eks. S1, RS3 osv, vil jeg godt give dig ret i. Dog behøver det ikke være den mindste motor 🙂

        At vi så er uenig på i135 fronten, det er jo nok bare sådan det er, men jeg er også mere til bmw end audi, det spiller nok også en rolle.

        Ser frem til nogle flere bilanmeldelser..

        1. Forstå mig ret. Mænd ser jo helst sig selv i store biler, men naturligvis kan en lille bil sagtens være drømmen for en mand.

          Abonnér på det ugentlige nyhedsbrev. Så kan du være sikker på at holde dig opdateret med ugens bil =)!

Leave a Response