Måske er det meget hurtigt at drage konklusionen, at Darwin i Australien er en dejlig by, når man kun har tilbragt fire dage der, men jeg holder alligevel fast ved det. Det uddyber jeg naturligvis også. Her er fem af de primære årsager.
Darwin er mondæn
Darwin er nok en af de mest ordentlige byer, jeg nogensinde har besøgt. Der er uforskammet rent på gaderne. Vejene er store, brede og virker splinternye. Parker, træer, palmer, græsarealer, buske, blomster og så videre er så vedligeholdt, at man ikke kan være andet end imponeret. Skatten er betragteligt lavere her, så det kunne Danmark nok godt lære en del af. Man kan i hvert fald ikke just klandre Skt. Annæ-haven for at være flot vedligeholdt.
Menneskerne er helt utroligt hjertelige og venlige
En ting man ikke er vant til i Danmark, er, at blive antastet af fremmede mennesker, der blot er interesseret i at snakke med en. I Darwin betyder det ikke noget, hvis man ikke har et netværk. Du går nemlig bare ned på en af de lokale pubs, hvor det ikke tager mere end fem minutter at falde i snak med et par gutter eller guttinder. Og således får du hurtigt bygget et pænt netværk op. I løbet af blot et par dage lykkedes det mig at få fire-fem fine bekendtskaber, man sagtens ville kunne holde ud af se igen.
Derudover oplever man også en kultur, der er langt mere venlig, end det man er vant til. Noget så simpelt som at købe en busbillet eller leje en bil kan være en helt god oplevelse med snakkesalige ekspedienter, der endda besidder humoristisk sans. Der er ikke sure miner, men blot nede på jorden samtaler.
Livsstilen i Darwin er super afslappet
Folk chiller maksimalt. Darwin er ret kendt for at være en by præget af den afslappede livsstil, men man er nødt til at opleve byen på egen hånd, før man rigtigt kan sætte sig ind i det. Det betyder selvfølgelig også, at alting går lidt langsommere. Folk har ikke travlt og stresser derfor ikke rundt, som i eksempelvis København. Resultatet heraf er ganske givet det gode humør, man oplever hele vejen igennem. Hvis det går lige langsomt nok, kan du naturligvis altid vælge dit eget tempo, men faktum er i hvert fald, at man i det hele taget føler sig mere afslappet.
Man kan drikke en øl om formiddagen uden dårlig samvittighed
Den afslappede livsstil medfører blandt andet, at man kan drikke øl på hvilket som helst tidspunkt af døgnet, uden at der bliver kigget skævt på en. Det er nemlig helt normalt, at diverse barer og pubs er godt bemandet med tørstige gæster en tirsdag formiddag. I det hele taget virker folk til at være tørstige hver dag. Man er i hvert fald aldrig alene, selvom man hopper ned på Shenanigans en mandag aften. Musikken spiller og en god horde af mennesker nyder kolde fadøl.
Man kan gå i shorts og Zuckerbergs året rundt
Darwin ligger tæt ved ækvator og det betyder naturligvis, at der er dejligt varmt. Nogen vil måske sige for varmt, men er du til sommer og sol, burde de daglige 30+- grader ikke være noget problem. Fordelen ved varmen er naturligvis, at du kan gå i shorts og Zuckerbergs året rundt.
Hvis du er i tvivl om, hvad et par Zuckerbergs er, ser de sådan her ud!
Darwin er blandt de få byer i Australien, hvor den seriøse varme står på året rundt. Du tænker sikkert, at det ville være ulideligt at leve i den varme, men faktisk er det ikke så galt, idet din bolig naturligvis ville have aircondition. På den måde kan du altid ‘få kulden’, hvis du er ved at dø af hedeslag. For det kan den onde lyne blive hedt i Darwin!
Darwin er en glimrende ferieattraktion, så hvis du skal mod de australske breddegrader, bør du stikker hovedet forbi. Det er dog ikke stedet, man ligger ved stranden, da der er krokodiller og hajer. Det er ganske seriøst. Ingen ligger sig ved stranden!
Heldigvis er det rigeligt at lave. Her er en komplet oversigt over Things to do in Darwin.
