I dagens Danmark er der ikke noget bedre vi danskere ved end et knaldgodt tilbud.

Det er ligemeget, hvad tilbuddet er. Bare vi får en god pris, så er vi solgt.

Et af de største beviser herpå er de utallige dealsites, der heldigvis har mistet lidt af sin popularitet her på det sidste.

Nå, men der er selvfølgelig ikke noget galt i at lave en god handel, hvad end det er halv pris på en charterrejse til Kreta eller ti discountunderbukser fra Leopoldo til en halvtredser.

Det som jeg bare synes efterhånden præger den danske mentalitet i for høj grad, er at danskerne næsten altid vælger kvantitet frem for kvalitet.

Det er også derfor, at restaurationskæder som Jensens Bøfhus stadig kan løbe rundt.

Danskerne elsker koncepter. hvor man kan æde pommes frites og favoritsauce ad libitum.

Man går ikke rigtigt op i det gastronomiske niveau. Derfor vil danskeren også hellere have softice fra maskinen end en lille æstetisk isdelikatesse, der kombinerer ni forskellige ingredienser af eksotisk oprindelse.

Samme gør sig gældende med tøj, hvor særligt kvinder er verdensmestre i at fravælge kvalitet til fordel for kvantitet.

På ugentlig basis (og i perioder dagligt) kommer fruen gerne ind ad døren med en pose fra H&M og ZARA.

Dialogen kunne nemt tage sig ud således:

Fruen: “Se skat. Er den ikke fin?” 

Fruen fremviser en top i en røvsyg cremehvid, der på ingen måde tilføjer noget nyt til hendes i forvejen enorme garderobe.

Mig: “Jooh, den er da meget fin. Men har du ikke allerede en håndfuld af dem?”

Fruen: “Nej, overhovedet ikke! Se nylonmønsteret. Og gæt hva’ den kostede. GÆT!”

Mig: “100 kroner?”

Fruen: “Ej okaaay. Så billigt kan du jo ikke få noget. Den kostede kun 350!”

Hun hænger sin nye og helt fantastisk flotte top på en bøjle i sit garderobeskab ved siden af fire andre tøjdele, hvor prismærkerne stadig hænger pænt og dingler.

Særligt den sidste kommentar “Den kostede kun 350 kroner” skær i mit hjerte hver eneste gang.

Så fordi en klud fra H&M var billig eller voldsomt nedsat, så var der bare ingen anden udvej end at købe varen?

Enhver ved, at man sjældent bliver rigtigt glad for de her hovsakøb.

I stedet for at købe tusind produkter til en lav pris, hvorfor så ikke købe få produkter til en høj pris?

Selvfølgelig handler det ikke om, at det bare skal være dyrt, for man kan sagtens også finde lækre produkter til gode priser.

Som regel er der bare ikke nogen tvivl om, at pris og kvalitet hænger sammen.

Lad mig prøve at give et eksempel

Du står over for et valg.

Du kan vælge mellem en lækker polo fra Ralph Lauren eller tre billige fra et discountmærke. Lad os sige prisen er den samme.

Vil du helst have poloshirten fra Ralph Lauren, der er en kombination af lækkert design og høj kvalitet, der sikrer en lang levetid?

Eller vil du hellere have de tre billige poloshirts, som ganske vidst ikke fejler noget, andet end den tvivlsomme kvalitet og knapt så gennemførte design?

Du ved den der kvalitet, hvor du bare kan mærke, at det er noget samlebåndslort fra en tarvelig fabrik. Og det der design hvor syningerne ikke er helt lige og detaljerne lavet af en brækket arm.

Jeg ved godt, hvad jeg selv ville vælge, men det er måske heller ikke nogen overraskelse.

Hvis du stadig ikke er overbevist om at du skal vælge Ralph Lauren poloen, så lad os sætte eksemplet op på en lidt anden måde.

Lad os kalde det et metaforisk eksempel

Du står på en rasteplads i Padborg. Du skal til München i bil.  Vi runder lidt op og siger der er 1000 km derned.

Du står over for et valg. Nemlig hvilken bil du skal køre til München i.

Til højre for dig har du en lækker Mercedes ML420 CDi.

Og til venstre en Suzuki Wagon.

Du kan vælge en Mercedes, som du kan køre direkte derned i. Du skal ikke skifte bil eller noget.

Du kan også vælge Suzuki’en, hvor du får hele tre af slagsen, som du skal skifte ud hver 333,3 km du kører, da motoren ellers brænder sammen.

Umiddelbart er det ikke nogen svær beslutning at træffe, vel?

Selvfølgelig er eksemplet sat på spidsen, men du fanger pointen.

I stedet for altid at vælge den billige løsning, så tænk lige over det en ekstra gang.

Er det rent faktisk den bedste og billigste løsning at gå efter kvantitet frem for kvalitet? Det er jeg nemlig ikke overbevist om. Faktisk så ved jeg det ikke er det værd.

For kigger du på Ralph Lauren poloen, som du nyder at have på, og som du føler dig lækker i, er det så ikke allerede, dér, langt mere værd end den billige løsning?

Hvis du tænker tilbage på den lange liste af produkter du har købt gennem tid, hvad står så klarest i din erindring?

Er det jakkesættet fra Jack & Jones eller et par lækre sneakers fra Lanvin? Er det reolen fra IKEA eller kontorstolen fra Eames?

Som tommelfingerregel vil du altid være mere tilfreds med et køb, når kvalitet frem for kvantitet er udgangspunktet for din købsadfærd.

 LÆS NU:

26 grunde til du ikke er succesfuld