BilerLivsstil

En karismatisk Mazda med et frækt udseende

Jeg har været ude at køre bil. Helt nøjagtigt er det Mazda’s nye crossover, der går under navnet CX-3, som har været ude at brænde gummi af. Og det har sgu været ganske underholdende, for de små biler er mere end blot et billigt transportmiddel. Ok, det gælder nok ikke alle små biler, men i forhold til CX-3’eren, er det i hvert fald virkeligheden.

Helt tilfældigt havde jeg mit kamera med over skulderen, hvorfor der er blevet taget en hel del billeder. Først får du lige en lynhurtig video, der giver dig en idé om, hvad det er for et køretøj.

A video posted by Stayclassydk (@stayclassydk) on

Mazda har aldrig været blandt de almindelige bilmærker, der tiltaler mig særligt meget, men jeg må erkende, at de nye linjer fra det japanske bilmærke har haft magt til at ændre ved min opfattelse.

Jeg havde bilen i en fire timers tid og da jeg satte mig til rette, vendte jeg snuden mod Langelinie.

mazda cx 3 biltestBag rattet i en Mazda CX-3 kan du styre det meste via de i øvrigt talrige knapper, som heldigvis fremstår overskuelige og brugervenlige.

Nøglefri betjening

mazda cx 3 biltestDog skulle jeg lige vænne mig til den nøglefri betjening. Det fungerer på den måde, at du har nøglen i lommen eller lægger den midterkonsollen.

Ved at nøglen er inde for radius, kan bilen startes ved at trykke på knappen. Du får dog ikke gang i motoren uden at holde kobling og bremse nede. Det tog mig lidt tid at fatte og til at starte med, var jeg ikke stor tilhænger af systemet, da jeg havde det med at glemme nøglen, når jeg gik fra bilen. Det begyndte dog at give rigtig god mening, når bare jeg opbevarede nøglen fast i lommen.

Faktisk endte jeg med at blive helt vild med idéen.

Behagelig placering af kontrolpanel

mazda cx 3 biltest

mazda cx 3 biltest
Infotainmentsystemet kan også styres direkte via touch, men jeg kan bedst lide kontrolpanelet i midterkonsollen.

I stedet for at skulle pille der hvor LCD-skærmen er placeret, har du mulighed for at styre infotainmentsystemet i midterkonsollen. Det virker langt mere naturligt, da det altid er lige ved fingerspidserne som følge af det gearet.

mazda cx 3 biltestDet er nemlig et manuelt af slagsen med seks gear plus revers. Det er en leg at skifte og koblingspunktet er nemt at finde. Også for kvinder, kunne jeg forestille mig.

Go’ gang i bassen og et indeklima på 21 grader

mazda cx 3 biltest

Efter at have parret min iPhone med infotainmentsystemet blev der ganske naturligt fyret op for en alvorlig omgang bas leveret af et – som altid – velspillende BOSE-anlæg.

mazda cx 3 biltest

Ligeledes var klimaanlægget indstillet til 21 grader, hvorfor den bragende sol var til at holde ud bag rattet. Et klimaanlæg i en bil fra denne klasse er i øvrigt et sjældent syn, som jeg venligt hilste velkommen.

Fotoshoot på Langelinie med en oplagt Mazda CX-3

mazda cx 3 biltest

mazda cx 3 biltest
Et dramatisk close-up af en tiltalende Mazda CX-3

Og makeuppen var lagt helt rigtigt. CX-3’eren fås i en række forskellige farver, og mens jeg ikke var fan af farven til at starte med, voksede den hurtigt på mig, hvor samspillet mellem fælge og metallak harmonerede rystende godt.
mazda cx 3 biltest Lyset fra den imødekommende sol havde flere forskellige effekter på bilens farve, hvilket jeg synes er fedt, da bilen på mange måder kan skifte karakter som en kamæleon. Næsten.

CX-3’eren har karisma med en fandenivoldsk personlighed, hvor forlygterne sammen med grillen sender et frækt blik til bakspejlet i den forankørende bil.
mazda cx 3 biltest Mazda CX-3 har faktisk vundet en Red Dot Award for bedste design, og det mener jeg, er ganske berettiget. Det er sjældent, at man ser et tiltalende design af denne kaliber i en klasse, der er domineret af én ting; nemlig at det skal være billigt.

En crossover har aldrig været mere populær
mazda cx 3 biltest

Mazda CX-3 hører til crossover-klassen, som er en nyere af slagsen. Forkortelsen er CUV, hvorfor du allerede nu måske har regnet den ud. En CUV er nemlig en hybrid af en almindelig hatchback og en SUV, hvor idéen til dette succesfulde gadekryds er bygget på et stigende behov for mere plads og sportiness, men uden det bliver økonomisk uoverskueligt.

En Mazda CX-3 er efter min mening klassens mest stilede model.

En lang fætter
mazda cx 3 biltest

CX-3’eren er en relativ lang fætter med sine 4 meter og 27,5 centimeter. Det er også en af årsagerne til, at der er plads på bagsædet til et to voksne mennesker. Bagsædet får du ikke billeder af i første omgang. I stedet tager vi et nærmere kig på de fandens pæne fælge, der er installeret.
mazda cx 3 biltest

Det er måske en voldsom sammenligning, men lige netop dette fælge-design minder lidt om fælgene en Lamborghini Huracan, men jeg havde ikke held med at finde et billede, jeg kunne linke til.

Derudover er det dejligt at se et par lavprofildæk på en bil i denne klasse. Endeligt er det gået op for bilindustrien, at selvom det skal være billigt, må det også gerne se lidt godt ud.
mazda cx 3 biltest

0-100 på 8.1 sekunder

Men der er sådan set en grund til, at det er lavprofildæk, der omfavner fire fede fælge. Der er nemlig spark i en Mazda CX-3, hvor de 100 kan nås på lige over 8 sekunder, såfremt du selvfølgelig vælger den hurtigste motor.

Vælger du den store motor, får du også lov at vise omverdenen, at der er god power under motorhjelmen i form at to styks udstødningsrør.
mazda cx 3 biltest

Derudover er CX-3’eren udstyret med to baglygter, der er mindst lige så frække som forlygterne.

Hvordan var det med pladsen på bagsædet?
mazda cx 3 biltest

CX-3’eren er selvfølgelig ikke nogen limousine, men i modsætning til de sædvanlige minibiler, er der faktisk forbavsende god benplads. Sætter du dig bag i eksempelvis en VW Up eller en Chevrolet Spark, bliver turen ubehagelig meget hurtigt for folk over 175. I en CX-3’er kan to voksne på omkring 180 plus minus holde ud at køre sydpå, selvom det nok alligevel ville være fair indimellem at skifte plads med passagererne foran.
mazda cx 3 biltest

Læg mærke til sædernes tiltalende design, hvor hvid læder kompelementeres af sort. Det giver et dejligt sporty design, men ikke så sporty, at det ikke hænger sammen med resten af bilen.

Og på forsædet?
mazda cx 3 biltest

Ligesom bagsæderne er den forreste del af interiøret præget af samme høje niveau af æstetik med tryk på de minimalistiske tangenter. Det er befriende at se sådan et interiør i en bilklasse, der normalt præges af kedsommelighed og tarvelige grå nuancer.

Mere af det, tak.

mazda cx 3 biltest
Hvis det ikke var fordi, at du allerede vidste, at det er en Mazda, kunne du garanteret godt overbevises om, at det var en eller anden dyr sportsvogn. Enig?

Det kan måske virke lige friskt nok at smide hvide sæder i en bil, for bliver det ikke møghamrende beskidt i løbet af fem minutter? Jo, hvis det var hvid tekstil, men når det er læder, kan din 1-årige baby gylpe amok, uden at rengøringsarbejdet strækker sig til mere end at køre end fugtig klud.

Hvad har sådan en Mazda CX-3 af interessant udstyr?

mazda cx 3 biltest
Hvis du kigger i midten af billedet, kan du få øje på den lille elektroniske hjælper, der holder øje med medtrafikanterne foran. Den er i øvrigt integreret med navigationen, så du ikke behøver at kigge på selve infotainmentskærmen for at følge med.

Den har faktisk lidt af hvert. Hvis vi starter med “det sjove”, tæller listen blandt andet FULL LED-forlygter, adaptiv fartpilot, BOSE-anlæg, infotainmentsystem på 7″ med touch, nøglefri betjening og head-up display. Sidstnævnte kan ses på ovenstående billede.

Foruden det sjove udstyr er der en række avancerede sikkerhedssystemer, der øger din sikkerhed i trafikken. Helt konkret er der fire systemer.

  • Rear Vehicle Monitoring System (RVM)
  • Smart City Brake Support
  • Rear Cross Traffic Alert
  • Lane Departure Warning

Selvom sikkerhedssystemerne er avancerede, er det nemt at forstå, hvilket formål de hver især tjener. Derfor er det heller ikke nødvendigt at give en længere beskrivelse. Til gengæld kunne du garanteret godt tænke dig at vide, hvad sådan en slæde koster.

Hvad koster sådan et nydeligt transportmiddel?

Vil du ikke bare have hurtigt overblik?

2.0 120 hk Core  214.990 kr.
2.0 120 hk Vision  239.990 kr.
2.0 120 hk Optimum  279.990 kr.
2.0 150 hk Vision AWD  279.990 kr.
2.0 150 hk Optimum AWD  319.990 kr.

Merpris for 6-trins automatgear (ikke til 2.0 Core) 25.000 kr.
Merpris for lyst læder til CX-3 Optimum 20.000 kr.
Merpris for metal- og Mica-lakering 6.000 kr.
Merpris for Soul Red speciallakering 7.000 kr.

Konklusion

En Mazda CX-3 er en bil med mange egenskaber. Æstetik, performance og praktik går op i en højere enhed, men uden at blive en dyr fornøjelse.

CX-3’eren er nok ikke stor nok til en børnefamilie med to unger, men størrelsesmæssigt er vi derhenne, hvor det er lige ved og næsten. Og det er altså et stort skridt for en bil, der ikke ligger ret langt fra den helt lille bilklasse.

Derudover henvender bilen sig ret bredt. Det unge par, det ældre par, ekstrabilen til den store familie og så videre. En Mazda CX-3 er født med rigtigt gode gener og her på Stayclassy.dk håber vi, at japanerne avler videre.

LÆS NU:

5 biler en mand aldrig må nedværdige sig til at købe

Joen Rude Falsner

Joen Rude Falsner

Monsieur Le Boss
Hej. Det er mig, der er ham der, der er ham, der startede Stayclassy.dk for et par år siden. Kan du li', hva' jeg skriver? Send gerne en virtuel krammer.

Leave a Response