Det er mere end 300 km/t langsommere end flyvemaskinerne normalt flyver. Og det har en række konsekvenser for dig. Eksempelvis bliver flyrejsen markant længere, men den bliver også dyrere.

København – Barcelona direkte kommer til at tage ca. 4 timer og 45 minutter, hvilket er næsten 2 timer mere end, hvad vi er vant til i dag.

Men hvorfor skal EU blande sig i passagerflyenes hastighed?

Det handler om klimaet og det handler om at have en grøn profil. En kommission i Bruxelles, hvis formål er at identificere og begrænse store Co2-syndere, har regnet sig frem til, at man på årsbasis kan minimere Co2-udledningen med ca. 50% på fly ved at sætte en lovmæssig hastighedsgrænse på 550 kilometer i timen.

Boeing og Airbus forudser minusvækst på det europæiske marked

Både amerikanske Boeing og franske Airbus, som begge er hovedleverandører af fly til de kommercielle flyselskaber med ruter i Europa, forudser en nedgang i antal ordrer af fly.

Selvom den nye grønne EU-lov er godt nyt for klimaet, har det alvorlige økonomiske konsekvenser for flyselskaberne. Flere timer i luften betyder flere udgifter i form af lønninger til piloter, stewardesse og diverse servicefolk. Samtidig vil EU-loven begrænse antallet af daglige flyafgange, da det simpelthen ikke muligt rent tidsmæssigt.

Flyene forsøges at holdes i luften hele tiden, da det er dyrt at have dem siddende i lufthavnene. Det spanske flyselskab, Vueling, har en fast daglige rutine med deres København-Barcelona forbindelse, hvor det i dag er muligt at nå frem og tilbage tre gange. Når den nye EU-lov er trådt i kraft, er det til gengæld kun være muligt at pendle to gange på en dag. Udover økonomiske konsekvenser er der dermed også en stor logistisk udfordring for flyselskaberne, da deres nuværende skema ikke vil kunne hænge sammen.

Slut med billige flyrejser til spotpris

Når det går ud over flyselskaberne, går det naturligvis også ud over forbrugerne. En af de ting vi kan se frem til er dyrere flyrejser. Talsmand, Søren Pickifihsen fra Icelandair, fortæller, at den nye EU-lov vil gøre den gennemsnitlige flybillet ca. 20-30% dyrere. Det betyder, at en returbillet til Island fra Københavns lufthavn vil stige fra 1600 til godt 2100 kroner.

På de helt korte flyrejser som København – Berlin kommer det til at gå værre ud over priserne. Det er igen en konsekvens af begrænsningen på antal mulige daglige ture frem og tilbage.

EU-præsident jubler over grøn lov

Donald Tusk, som er EU-præsident, er meget tilfreds med den nye grønne lov og udtaler:

At det er lykkes for EU at gennemføre denne lov, er en klar indikation på det succesfulde samarbejde, vi har nationerne i mellem. Samtlige lande har en stor interesse i at værne om vores klima og det viser vedtagelsen af denne lov også med al tydelighed.

~ Donald Tusk (EU-præsident)

EU-præsidenten har i overvejende grad haft klimaet og de grønne aspekter af aftalen for øje. Dermed har flyselskaberne og problemstillingerne heller ikke fået den store opmærksomhed. Da Donald Tusk blev spurgt ind til de konsekvenser, som flyselskaberne står over for, svarede han:

Vores alle sammens fineste opgave er at værne om vores kære planet, så vores børn, børnebørn og oldebørn kan overtage den i velbevaret stand. Det betyder også, at vi af og til må give afkald på nogle ting her i livet. Flyselskaberne vil fortsat være i stand til at klare sig godt og antallet er årlige passagerer i Europa forventes at stige med 50% i løbet af 10 år.

~ Donald Tusk (EU-præsident)

EU-lov træder i kraft 1. januar 2017

Allerede næste år træder den nye lov i kraft, hvorfor vi kun har små ni måneder tilbage at nyde de hurtige svipture til London på en time og 15 minutter, som vi danskere er flittige bruger af. Fremover vil det tage cirka 2 timer og 10 minutter.

LÆS NU:

Modafinil: min erfaring med virkelighedens Limitless-pille