Lir

Den nye Mini Cooper Countryman

Jeg har altid været betaget af MINI. Og det er der flere grunde til.

Den primære er, at MINI altid har lavet nogle vildt charmerende biler i unikke designs, der adskiller sig 100% fra konkurrenterne.

For kigger du på tværs af det ellers store og konkurrenceprægede bilmarked, er der én ting, der altid har gjort sig gældende: prisvenlige biler er bare kedelige.

Sådan en udtalelse skal naturligvis tages med et gran salt, men du forstår garanteret, hvad jeg mener.

Men MINI har bare forstået, at en fed bil ikke behøver at hedde Maserati eller koste det samme. Og det er helt sikkert også en af grundene til, at MINI i dag klarer sig rigtigt godt.

Jeg er netop kommet hjem fra en lang rejse rundt omkring i Italien, hvor jeg lejede en MINI Cooper Countryman D. I nøjagtigt 33 dage var jeg ejeren af denne mini-SUV, som vistnok er navnet på bilgenren.

Det var et rent tilfælde, at jeg endte i en MINI Cooper Countryman, da jeg sådan set havde lejet en Fiat 500x, men for satan hvor var jeg glad for at lave den opgradering.

For allerede fra det sekund, at Amalie og jeg fik øje på den sorte bandit ved biludlejningsbureauet, var vi oppe at køre.

“Hold kæft, en fed bil!”

Det er ikke nogen hemmelig, at jeg altid har været lagt mest vægt og vigtighed i æstetikken, hvad end det handler om biler eller påklædning til mænd, men det stoppede ikke ved den visuelle nydelse.

Bilen lå nemlig også enormt godt på vejen. Selvom vi kun havde D-modellen, som er den lidt mere forkølede motor, var der rigeligt med accelerationskraft til de snoede italienske bjergveje. Og særligt i mellemaccelerationerne gjorde Countryman’en sig bemærket.

Nå, men for at gøre en lang historie kort, står vi nu i den situation, at vi er 95% sikre på, at der skal smides penge efter en MINI Cooper Countryman, da vi netop nu flytter til den portugisiske hovedstad, Lissabon, hvor vi får brug for en bil.

Jeg har allerede brugt adskillige timer på at konfigurere drømmebilen inde på MINI’s konfigurator.

Umiddelbart er jeg blevet enig med mig selv om, det skal være MINI Cooper Countryman SD All4, som er den hurtigste model med diesel i blodet samt firhjulstræk, der helt sikkert kommer i handy, når skiferiesæsonen starter.

Selvfølgelig lyder benzineren lidt federe, men vi kommer til at køre mange roadtrips, hvor udgiftsposten til brændstof med al sandsynlighed kommer til at være stor. Af den grund giver det god mening at træffe den økonomisk fornuftige beslutning.

I øvrigt har SD’eren også bedre mellemaccelerationsevner end benzinudgaven, hvilket jeg synes, er mere spændende end 0 til 100, men det er nok bare en smagssag.

Nå, men hvad synes du om sådan en Mini Cooper Countryman?

Fan?

Joen Rude Falsner

Joen Rude Falsner

Monsieur Le Boss
Hej. Det er mig, der er ham der, der er ham, der startede Stayclassy.dk for et par år siden. Kan du li', hva' jeg skriver? Send gerne en virtuel krammer.

Skriv et svar