Fodboldtrøjer og Herremode: En kærlighedshistorie?

Modebranchen har taget fodboldtrøjen til sig, men designere og producenter af fodboldtrøjer er også blevet langt mere bevidste om, at der er brandingværdi i en flot trøje. I følgende artikel tager jeg et kig på, hvordan de to brancher har flirtet med hinanden.

Fodboldtrøjer har ikke altid været præget af den største sans for mode. Farver, mønstre og stil tog før i tiden ofte udgangspunkt i historien omkring klubben, og det var først og fremmest et stykke tøj, som skulle være praktisk og solidt.

Selvfølgelig var der en smule omkring shortsenes og ærmernes længde på spilledragten, og der kunne måske varieres en smule i stofvalg og kraveudskæring, når der blev lanceret en ny uniform.

Med det brede indtog af kabel-tv og ikke mindst 1990erne og 2000erne blev fodbolden for alvor eksponeret. Og i dag anses fodbold som verdens største sportsgren og ligeledes en reklame- og brandingplatform uden sidestykke. En af de begivenheder som har den største eksponering og som er suverænt mest populær, er VM i fodbold.

Det er en begivenhed, som engagerer mænd, kvinder, børn, voksne, fodboldnørder og i særdeleshed sport betting entusiaster. Under denne gigantiske sportsbegivenhed, som tiltrækker milliarder af seere over hele verden og engagerer nye spillere i sjove og underholdende væddemål, har der gennem de seneste 20 år været masser af spændende bud på fede spillertrøjer.

Eksempelvis Cameroun, der til VM i 2002 mødte op i en ærmeløs hvid trøje med flagets grønne, røde og gule farver ved hals og armhuler. Hadet eller elsket – ja, så var der i hvert fald tænkt nyt inden for i fodboldens herremode.

Eller hvad med Kroatien’s ikoniske skakternede trøjer i rød og hvid fra VM 1998? Også Columbias bidrag til fodboldmoden var iøjnefaldende med de gule trøjer og mørkeblå diagonale striber til VM i 2014

Fodbold i mode

Men også den anden vej, har moden ladet sig inspirere af fodboldtrøjernes stil og farver. Især i forbindelse med VM i Rusland i 2018 blev fodboldinspirerede trøjer spottet til de store modeshows i Milano og Paris. Adidas samarbejdede sågar med den russiske designer, Gosha Rubchinskiy, om at lave en kollektion af fodboldtrøjer, hvor der med kyrilliske bogstaver – som man skriver med i Rusland – stod fodbold hen over brystet.

Og selvom man måske gennem mange år har været vant til at se fans gå rundt i fodboldtrøjer, er det alligevel relativt nyt, at de større tøjmærker så tydeligt lader sig inspirere af trøjerne.

Le Fix har også lanceret en kollektion i samarbejde med mærket Umbro, der i mange år har været synonymt med engelsk fodbold og blev brandet af Oasis’ Gallagher-brødre, der ofte bar disse trøjer. Og i Danmark har nogle af streetwear-mærkerne lanceret fodboldtrøjeinspirerede kollektioner med tilhørende halstørklæder.

Fodboldmode bliver måske aldrig helt mainstream, bortset fra når de større turneringer afholdes, men på den anden side lod mange yngre mennesker sig inspirere af 1990ernes superstjerne Sporty Spice/Mel C fra Spice Girls, som ofte bar de ikoniske træningsbukser. Så man skal aldrig sige aldrig.